„MAN Truck & Bus“ daug dėmesio skiria tvarumui. Įmonė išsikėlė tikslą ženkliai sumažinti parduodamų transporto priemonių parko išmetamo CO2 kiekį. Iki 2030 m. siekiama 28 proc. sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį, tenkantį vienam parduotų sunkvežimių, autobusų ir mikroautobusų nuvažiuotam kilometrui, palyginti su 2019 m. Ne vėliau kaip 2050 m. MAN nori pasiekti šiltnamio efektą sukeliančių dujų neutralumą, kitaip tariant, grynąjį nulinį išmetamųjų dujų kiekį. Siekdama šio tikslo, MAN elektrifikuoja įvairių modelių pavaras – taip pat tvarių šaldymo medžiagų naudojimą oro kondicionavimo sistemose. HVAC (šildymo, vėdinimo ir oro kondicionavimo) sistemos, vis dar plačiai naudojamos autobusų segmente, jose naudojamas sintetinis šaldymo agentas R134a. Šis šaldymo agentas dėl didelės GWP (globalinio atšilimo potencialo) vertės (1 430) neigiamai veikia šiltnamio efektą.
ŠVOK sistemų konversija turi būti testuojama ir tobulinama. Tad „MAN Truck & Bus SE“ atliko mokslinį tyrimą, kad parengtų šaldymo priemonių strategiją. Remiantis natūralių ir sintetinių šaldymo agentų skirstymu, analizėse buvo nagrinėjami natūralūs šaldymo agentai R744 (CO2) ir R290 (propanas) bei sintetinis šaldymo agentas R1234yf, kuris šiuo metu plačiai naudojamas automobilių pramonėje. Be šaldymo agento poveikio aplinkai, analizės metu ypač daug dėmesio skirta ŠVOK sistemos efektyvumo didinimui. ŠVOK technologija ypač aktuali autobusuose, kad šiuos transporto priemonės būtų efektyviai ekspotuojamos. Didelis elektra varomų autobusų vidaus tūris reiškia, kad oro kondicionavimo sistemos energijos sąnaudos šildymo ir vėsinimo režimu yra lemiamas veiksnys, lemiantis ridą.
Skirtingų šaldymo priemonių analizė. MAN ekspertų gauti rezultatai
Sintetinis šaldymo agentas R1234yf yra patobulintas R134a variantas, tačiau jo naudojimas „MAN Lion's City E“ nėra naudingas nei aplinkosaugos, nei efektyvumo prasme. Be to, dėl teisinių reikalavimų šiuo metu nėra aišku, ar šis šaldymo agentas bus naudojamas ateityje. Šiuo metu jį galima naudoti tik kaip laikiną R134a alternatyvą, jei ateityje R134a kaina labai pakiltų. MAN sieka ateityje visiškai pereiti prie natūralių šaldymo medžiagų, todėl sintetinis šaldymo agentas R1234yf nebuvo moksliniame tyrime išsamiau analizuojamas.
Atliktos analiz intensyviai analizuotas natūralus šaldymo agentas propanas. Šios medžiagos fizikinės savybės – palyginti mažas slėgis sistemoje ir mažas GWP (3) – rodo didelį efektyvumą tiek žiemą, tiek vasarą. Detalesnės analizės metu iškilo su sistema susijusių sunkumų, pavyzdžiui, propanas priskiriamas A3 klasei, todėl yra labai degus, tad norint gauti Vokietijos techninės kontrolės agentūros (TÜV) patvirtinimą, būtina atlikti tam tikrus sistemos pakeitimus. Šį klausimą būtų galima išspręsti techniškai, tai įgyvendimus, po kelerių metų gali būti pagaminta dar viena ŠVOK sistema su natūraliu šaldymo agentu. Tačiau šiuo metu nėra pakankamai galingos propano sistemos, tinkamos MAN autobusams, todėl kol kas šios sistemos negalima pritaikyti serijinei gamybai. „MAN Truck & Bus“ ir toliau tęs šios technologijos plėtrą.
CO2 technologija žada gerokai didesnį efektyvumą, palyginti su įprastinėmis ŠVOK sistemomis
MAN ekspertai nusprendė naudoti natūralų R744 (CO2). Šis šaltnešis taip pat susiduria su didelio sistemos slėgio iššūkiais, bet juos įmanoma visiškai kontroliuoti, o atitinkamas sistemas jau sėkmingai naudoja kai kurie e. transporto priemonių gamintojai. Norint išnaudoti visas šaldymo agento galimybes, ypač šaltesniais metų mėnesiais, MAN bendradarbiavo su sistemos partneriu, kad toliau plėtotų ir tobulintų sistemos technologiją, taip pat valdymo sistemą ir integraciją į bendrą sistemą. Bandymai tolimojoje šiaurėje parodė, kad nuo 2022 m. gegužės mėn. turimos sistemos technologijos našumas efektyvumu ir didesniu nuvažiuojamuoju atstumu netgi viršija pirminius tyrimo tikslus. Tyrimo metu buvo siekiama kuo daugiau šildyti tik naudojant itin efektyvų šilumos siurblį, net ir labai šaltuose regionuose. Naudojant CO2 technologiją elektriniai šildytuvai naudojami tik esant labai žemai lauko temperatūrai, o tai reiškia, kad, palyginti su įprastinėmis ŠVOK sistemomis, gerokai padidėja efektyvumas.
Po rinkoje vykstančių pokyčių analizės ir intensyvaus kūrimo etapo „MAN Lion's City E“ galima įsigyti su CO2 oro kondicionavimo sistema. Naujoje technologijoje ne tik naudojamas klimatui nekenksmingos šaldymo skystis CO2, bet ypač daug dėmesio skiriama šioms sritims:
- Aukštas našumas
- Veiksmingas šilumos valdymas
- sVF valdiklio (išmaniosios transporto priemonės funkcijos) integravimas
Taip pat buvo investuota į skaitmeninės valdymo sistemos (OTA) ir šildymo, vėdinimo ir oro kondicionavimo išmaniosios valdymo sistemos plėtrą. Taip siekiama užtikrinti išankstinį transporto priemonės kondicionavimą, t. y. idealią keleivių zonos temperatūrą prieš pradedant kelionę, buvo optimizuoti įkrovimo stoteles ir MAN vidinės sistemos integracija. Šiomis priemonėmis siekiama rinkai pasiūkyti ekologišką ir kartu labai veiksmingą oro kondicionavimo sistemą. Tarptautinei rinkai būtent tai siūlo „MAN Lion's City E“ – novatoriškus ir apdovanojimus pelnius trijų ilgių elektrinius autobusus. Nepaisant to, artimiausiu metu visa sistema bus nuolat tobulinama, siekiant ir toliau kaip įmanoma geriau viską optimizuoti.